فا

‫ ‫ بررسی معماری پیام‌رسان‌های اجتماعی مبتنی بر مدل ارتباطی نظیر به نظیر با تمرکز بر روی خصیصه‌های کیفی امنیت و حریم خصوصی

امروزه رسانه‌های اجتماعی تبدیل به تکنولوژی فراگیر جهت ایجاد و تسهیل در اشتراک‌گذاری اطلاعات، ایده‌ها و علایق از طریق ارتباطات و تعاملات مجازی بر بستر شبکه شده است. طیف وسیعی از سرویس‌های ارائه شده در این حوزه، ارائه یک تعریف مشخص از رسانه اجتماعی را با چالش مواجه کرده با این وجود همه این سرویس‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی نیز هستند. رسانه‌های اجتماعی، تعاملی و مبتنی بر وب هستند و محتوای آن توسط کاربران در قالب متن، نظر، عکس، صوت و ویدئو تولید می‌شود و تعاملات آنلاین کاربران نقش حیاتی و کلیدی در رسانه‌های اجتماعی دارد. کاربران پروفایل خود را ایجاد می‌کنند و رسانه‌ اجتماعی با اتصال پروفایل کاربران به یکدیگر، توسعه شبکه‌های اجتماعی را تسهیل می‌کنند.
پیام‌رسان‌های اجتماعی یکی از سرویس‌های محبوب و فراگیر در حوزه رسانه‌های اجتماعی هستند که میلیون‌ها کاربر با کمک این نرم افزارها به ارتباط و تعامل با یکدیگر می‌پردازند. WhatsApp، Skype و تلگرام نمونه‌هایی از پیام‌رسان‌های اجتماعی هستند که ارتباط کاربران با یکدیگر را از طریق متن، صوت یا ویدئو را تسهیل می‌کنند. با این وجود دو دغدغه اصلی میان کاربران و توسعه دهندگان این سرویس‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث برتری یک سرویس‌دهنده به سرویس‌دهنده دیگر شود. امنیت و کارایی دو نیاز کیفی مهم در سرویس‌های پیام‌رسان اجتماعی است. امنیت از دیدگاه افراد مختلف معانی مختلفی دارد و نمی‌توان یک روش ایده آل تحویل پیام برای همه سناریوها، همه کاربران و همه شرایط ارائه کرد. از طرفی مقیاس‌پذیر بودن سرویس به گونه‌ای که گسترش تعداد استفاده‌کنندگان از سرویس و توزیع آنها در گستره وسیع جغرافیایی نباید تاثیری بر کیفیت سرویس ارائه شده بگذارد.
از منظر مهندسی، برای هر کدام از این سناریوها، راه حل مشخصی وجود دارد تا با کمک آن بتوان مسائل و دغدغه‌های مختلف را بر طرف نمود. به عنوان مثال از منظر حریم خصوصی و دغدغه‌های امنیتی گاهی اوقات نیاز است تا هویت شما و فراداده‌های  تولیدی به هنگام ارتباط با یک شخص دیگر، مخفی و پنهان بماند. همچنین هنگام هدایت ارتباطات، فراداده‌ها باید از دید سرورهایی که نقش رله را بازی می‌کنند پنهان بمانند......

 

جهت مطالعه کامل و دریافت فایل فشرده مستند کلیک نمایید.


نظرات

بدون نظر
شما برای نظر دادن باید وارد شوید

نوشته

 
تاریخ ایجاد: 13 دی 1396

دسته‌ها

امتیاز

امتیاز شما
تعداد امتیازها:0