فا

‫ توصيه امنيتي به والدين در خصوص استفاده كودكان از تلفن‌هاي همراه


شماره: IRCAR201506271
تاريخ: 08/06/94
 
امروزه استفاده از تلفن همراه در بين كودكان در حال افزايش مي باشد. آموزش مناسب والدين به فرزندان  خود در خصوص استفاده ايمن از تلفن همراه و كنترل كردن فعاليت هاي كودكان مي تواند تا حدي با تهديدات امنيتي مقابله كند. هر زمان كه فرزندانتان براي استفاده از تلفن هوشمند آماده بودند، به آنها در خصوص ايمني و مسئوليت پذيري آموزش‌هاي لازم را بدهيد.
در اين مقاله به موارد زير پرداخته مي‌شود:
  •    تلفن‌ها، قابليت‌ها و گزينه‌ها
  •    به اشتراك گذاري و شبكه سيار
  •    برنامه‌هاي كاربردي تلفن همراه
  •    پيام رساني
 
تلفن‌ها، قابليت‌ها و گزينه‌ها
-          درباره گزينه‌ها و قابليت‌هاي مناسب تصميم گيري كنيد
 
تلفن همراه و شركت‌هاي تلفن سيار (wireless company) معمولاً امكاناتي را در خصوص تنظيمات حريم خصوصي و كنترل‌هاي ايمني كودك ارائه مي‌دهند. اكثر شركت‌ها به والدين امكان خاموش كردن قابليت‌هايي مانند دسترسي وب، ارسال پيام كوتاه يا دانلود كردن را مي‌دهند.
برخي تلفن‌هاي همراه سلولي، خاص كودكان ساخته شده‌اند. اين تلفن‌ها براي استفاده ساده طراحي شده‌ و داراي قابليت‌هايي مانند دسترسي محدود به اينترنت، مديريت دقيقه (minute management)، حفظ حريم خصوصي شماره‌ها، و دكمه‌هاي تماس اضطراري هستند.
 
-          تلفن‌هاي محافظت شده با كلمه عبور
 
كلمه عبور، كد عددي يا اثر انگشت مي‌تواند منجر به عدم دسترسي مزاحمان به تلفن شود. اينكار نه تنها مي‌تواند از «تماس تصادفي (pocket dialing)» جلوگيري كند بلكه مي‌تواند به حفظ اطلاعات و عكس‌ها در برابر دسترسي افراد غيرمجاز كمك كند.
 
به اشتراك گذاري و شبكه سيار
به اشتراك گذاري و اجتماعي بودن مي‌تواند فرصت‌ها و چالش هايي را ايجاد كند. اين ابزارها مي‌تواند باعث ايجاد خلاقيت و سرگرمي كودك شود اما از طرفي ديگر مي‌تواند منجر به بروز مشكلاتي در خصوص اعتبار و ايمني اشخاص گردد.
 
-          هنگام به اشتراك گذاري تصاوير و ويدئوها مراقب باشيد
 
بيشتر تلفن‌هاي همراه قابليت عكس گرفتن و تصويربرداري را دارند و به اشتراك گذاري و گرفتن تصاوير را در هر لحظه آسان مي‌كنند. فرزندانتان را تشويق كنيد كه در خصوص حفظ حريم خصوصي خود و ديگران قبل از به اشتراك گذاري تصاوير و فيلم‌ها از طريق تلفن همراه فكر كنند. قبل از ارسال تصاوير يا فيلم‌ها، از كسي كه در تصوير يا فيلم است اجازه بگيرند. اينكه از ابتدا به اندازه كافي هوشمند باشيم كه چه تصوير يا فيلمي به اشتراك گذاشته شود نسبت به اينكه بعداً بخواهيم خسارت را كنترل كنيم ساده‌تر است.
 
برنامه‌هاي كاربردي تلفن همراه
-          درباره برنامه هاي كاربردي چه بايد بدانيم؟
برنامه هاي كاربردي ممكن است:
o        اطلاعات شخصي را جمع آوري و به اشتراك بگذارند
o        رايگان باشند اما فرزندان شما را ترغيب به پرداخت پول كنند
o        شامل تبليغات باشند
o        به رسانه‌هاي اجتماعي (social medida) متصل باشند.
اما برنامه‌هاي كاربردي ممكن است به شما درباره كارهايي كه انجام مي دهند چيزي نگويند.
 
-          چه كار مي توان انجام داد؟
كارهايي وجود دارند كه شما و فرزندتان مي توانيد قبل از دانلود برنامه براي يادگيري درباره برنامه هاي كاربردي انجام دهيد:
o        تصاوير انتشاريافته از اين برنامه را بررسي كنيد.
o        توضيحات مربوطه، رده بندي محتوايي، و نظرات كاربران را بخوانيد.
o        درباره توسعه دهنده برنامه تحقيق كنيد.
o        بررسي كنيد كه برنامه كاربردي چه اطلاعاتي را جمع آوري مي كند.
         
-          آيا مي توانيم چگونگي استفاده از برنامه هاي كاربردي توسط كودكان را محدود كنيم؟
قبل از اينكه تلفن يا تبلت خود را به فرزندتان بدهيد، به تنظيمات آن نگاه كنيد. ممكن است قادر به انجام كارهاي زير باشيد:
o        محتوا را به آنچه كه مناسب سن كودك شما است محدود كنيد.
o        كلمه عبوري را تنظيم كنيد كه برنامه هاي كاربردي بدون آن نتواند دانلود شوند و كودكان نتوانند بدون آن چيزي بخرند.
o        خدمات داده و واي فاي را خاموش كنيد تا به اينترنت متصل نشويد. همچنين مي توانيد تلفن را در حالت پرواز قرار دهيد.
بهترين راه براي مراقبت در قبال برنامه‌هاي كاربردي كودكان تست و بررسي توسط والدين است. با فرزندان خود درباره قوانين خريد و استفاده از برنامه هاي كاربردي صحبت كنيد.
 
پيام رساني
-          از حريم خصوصي محافظت كنيد
به كودكان خود يادآوري كنيد كه:
o        متن‌هايي كه از افراد ناشناس دريافت مي كنيد ناديده بگيرند
o        ياد بگيرند كه چگونه شماره هايي را در تلفن همراه خود مسدود كنند
o        از ارسال شماره تلفن خود به صورت آنلاين اجتناب كنند
o        هرگز اطلاعات شخصي يا مالي خود را در پاسخ به پيامكي ارائه ندهند
 
-          پيامك هرزنامه اي را تشخيص دهند
به فرزندان خود در تشخيص پيامك هرزنامه اي كمك كنيد و نتايج اين نوع پيامك ها را توضيح دهيد. اين پيامك ها:
o        اغلب وعده هداياي رايگان را مي دهند يا از شما خواسته مي شود كه اطلاعات كاربري خود را تاييد كنيد تا از اين طريق شما اطلاعات شخصي تان را آشكار كنيد.
o        مي توانند منجر به شارژ هزينه هاي ناخواسته در صورتحساب تلفن همراه شما شوند
o        مي توانند كارايي تلفن همراه شما را پايين بيآورند.
 
-          چه كار مي توان انجام داد؟
صورتحساب تلفن همراه خود را بررسي كنيد و ببينيد آيا هزينه هاي غيرمجازي در صورتحساب خود مشاهده مي كنيد؟ به فرزندان خود بگوييد:
o        پيام هايي را كه اطلاعات شخصي را درخواست مي كند حذف كنيد؛ حتي اگر وعده هديه رايگان را مي دهد. شركت هاي قانوني اطلاعاتي مانند شماره حساب ها يا كلمات عبور را از طريق ايميل يا متن درخواست نمي كنند.
o        به لينك هايي كه در پيامك مي آيد پاسخ ندهيد و روي آنها نيز كليك نكنيد. لينك ها مي توانند بدافزاري را نصب كنند و شما را به سمت سايت هاي كلاهبرداري ببرند كه اطلاعات شما را به سرقت ببرند.
 
مرجع:

 


نظرات

بدون نظر
شما برای نظر دادن باید وارد شوید

نوشته

 
تاریخ ایجاد: 9 شهریور 1394

امتیاز

امتیاز شما
تعداد امتیازها:0