en

‫ كلاهبرداري‌هاي پشتيباني فني

شماره: IRCAR201504252
تاريخ:30/01/94
در دنياي امروزي، كلاهبرداران براي ورود به رايانه‌ها در حال استفاده از تلفن هستند. آنها با افراد تماس مي‌گيرند و ادعا مي‌كنند كه پشتيبان فني رايانه و از يك شركت معتبر هستند. اين افراد با ادعاي اينكه ويروس‌ها يا بدافزارهايي را در رايانه شما شناخته‌اند قصد دارند شما را مجاب كنند تا دسترسي از راه دور به آنها بدهيد و يا هزينه‌اي براي نرم‌افزارهايي كه نياز نداريد پرداخت كنيد.
اين كلاهبرداران، از برخي نگراني‌هاي شما در قبال ويروس‌ها و تهديدات ديگر آگاه هستند و با استفاده از همين مورد سعي در نصب نرم‌افزارهاي امنيتي مي‌كنند. اما هدف اصلي اين كار، محافطت از رايانه شما نيست بلكه هدف كسب پول است.
موضوعاتي كه در اين مقاله به آنها خواهيم پرداخت عبارتند از:
- كلاهبرداري‌هاي از نوع پشتيبان فني چگونه كار مي‌كنند؟
- اگر تماس تلفني دريافت كرديد، چه كار بايد بكنيد؟
- اگر به يك كلاهبرداري پاسخ داديد چه كار بايد بكنيد؟
كلاهبرداري‌هاي از نوع پشتيبان فني چگونه كار مي‌كنند؟
سالهاست كه كلاهبرداران نرم افزارهاي امنيتي جعلي را به فروش مي‌رسانند. آنها وب سايت‌هاي جعلي را ايجاد مي‌كنند كه پيشنهاد پويش‌هاي امنيتي رايگاني را در رايانه شما مي دهند؛ به همين جهت، براي اينكه شما را متقاعد به آلود بودن رايانه تان كنند پيام‌هاي هشدار آميزي را نشان مي‌دهند. سپس، تلاش مي كنند كه نرم افزاري را براي حل اين مشكل به شما بفروشند. در بهترين حالت، اين نوع نرم افزارها، يا نرم افزارهاي بي اهميتي هستند و يا در جاي ديگر به صورت رايگان در دسترس هستند. در بدترين حالت اين نرم افزارها، بدافزار هستند و براي فراهم كردن امكان دسترسي مجرمين به رايانه و اطلاعات شخصي شما طراحي شده‌اند.
جديدترين نوع كلاهبرداري با تماس تلفني شروع مي‌شود. كلاهبرداران نام و اطلاعات اوليه افراد را از طريق كتب راهنماي عمومي بدست مي‌آورند؛ حتي ممكن است نرم افزاري را كه شما در حال استفاده آن هستيد حدس بزنند.
هنگامي كه با شما از پشت تلفن صحبت مي‌كنند، اغلب وانمود مي‌كنند كه از يك شركت شناخته شده هستند تا بتوانند اعتماد شما را جلب كنند و يا شما را با حجم زيادي از اصطلاحات فني گيج كنند. ممكن است از شما بخواهند كه داخل رايانه خود شده و يكسري فعاليت پيچيده را انجام دهيد. گاهي اوقات، فايل‌هاي صحيح رايانه را مورد هدف قرار مي‌دهند و ادعا مي‌كنند اين فايل‌ها ويروس هستند. كلاهبرداران فعاليت خود را به گونه‌اي انجام مي‌دهند تا باور كنيد آنها مي‌توانند در حل "مشكل" به شما كمك كنند.
هنگامي كه كلاهبرداران اعتماد شما را جلب كردند، ممكن است كارهاي زير را انجام دهند:
- از شما امكان دسترسي از راه دور به رايانه را بخواهند و سپس تغييراتي را در تنظيمات آن انجام دهند به طوري كه رايانه در معرض آسيب قرار گيرد.
- براي ثبت نام كردن شما در برنامه warranty يا نگهداري رايانه تلاش كنند.
- درباره اطلاعات كارت بانكي بپرسند در نتيجه بتوانند براي خدمات تلفني صورتحساب بدهند.
- با حيله و نيرنگ بدافراري را نصب كنند تا داده هاي حساس را –مانند كلمه عبور و نام كاربري- به سرقت ببرند.
- شما را به وب سايتي رهنمون كنند كه از شما بخواهد شماره كارت بانكي و ديگر اطلاعات شخصي خود را وارد كنيد.
صرفنظر از روش‌هاي مورد استفاده توسط كلاهبرداران، آنها يك هدف دارند: كسب درآمد مالي.
اگر تماس تلفني دريافت كرديد، چه كار بايد بكنيد؟
اگر تماس تلفني از كسي كه ادعا مي كند فرد پشتيبان فني شركت معتبري است دريافت كرديد، خودتان به شماره‌اي كه از آن شركت داريد و از صحت آن شماره مطمئن هستيد زنگ بزنيد. تماس گيرنده‌اي كه حس اضطرار براي شما ايجاد مي‌كند يا از روش‌هاي پرفشار استفاده مي كند احتمالاً كلاهبردار هنرمندي است.
موارد زير را در ذهن خود به خاطر بسپاريد:
- كنترل رايانه خود را به طرف سومي كه به صورت غيرمنتظره و هماهنگ نشده تماس گرفته است ندهيد.
- براي احراز هويت تماس گيرنده، فقط به شناسه (شماره) تماس گيرنده اعتماد نكنيد. مجرمان شماره‌هاي تماس گيرنده را جعل مي‌كنند؛ ممكن است به نظر برسند كه از شركتي قانوني يا شماره محلي در حال تماس هستند اما حتي از داخل كشور نباشند.
- نتايج جستجوي آنلاين بهترين راه براي پيدا كردن پشتيبان فني يا گرفتن اطلاعات تماس شركت مورد نظر نيست. كلاهبرداران گاهي اوقات براي متقاعد كردن شما به تماس با آنها تبليغات آنلايني را قرار مي‌دهند. حتي با استفاده از روش‌هايي، رده سايت مربوط به خود را در نتايج جستجو بالا مي‌‎برند. اگر به پشتيباني فني احتياج داريد، بدنبال اطلاعات تماس شركت مربوط در بسته نرم افزاري يا در برگه رسيد باشيد.
- هرگز اطلاعات مالي يا شماره كارت خود را به كسي كه تماس مي‌گيرد و ادعا مي‌كند كه از طرف پشتيباني فني است ندهيد.
- اگر تماس گيرنده براي خريد يك محصول امنيت رايانه پافشاري كرد تلفن را قطع كنيد. اگر در خصوص رايانه خود نگران هستيد، با پشتيباني نرم افزار امنيتي نصب شده در رايانه خود تماس بگيريد و از آنها كمك بخواهيد.
- هرگز كلمه عبور خود را از طريق تلفن به كسي ندهيد. هيچ سازمان‌ قانوني با شما تماس نمي‌گيرد و كلمه عبور شما را نخواهد پرسيد.
اگر به يك كلاهبرداري پاسخ داديد چه كار بايد بكنيد؟
اگر فكر مي كنيد كه ممكن است بدافزاري را از سايت كلاهبرداري، دانلود كرده ايد يا به مجرم فضاي مجازي اجازه دسترسي به رايانه خود را داده ايد، نترسيد و كارهاي زير را انجام دهيد:
- از بدافزار خلاص شويد. نرم افزار امنيتي را به روز يا دانلود كنيد و رايانه را پايش نماييد. هر آنچه كه اين نرم افزار به عنوان مشكل مي شناسد حذف كنيد.
- كلمات عبور افشا شده را تغيير دهيد. اگر شما از اين كلمات عبور براي حساب‌هاي ديگر خود نيز استفاده كرده‌ايد، كلمات عبور آن حساب ها را نيز تغيير دهيد.
منابع:

The Wall

No comments
You need to sign in to comment