فا

‫ امنيت و حريم خصوصي اطلاعات مكاني

در مجموعه آگاهي‌رسان‌هاي «امنيت و حريم خصوصي اطلاعات زمينه‌اي» به معرفي اطلاعات زمينه‌اي پرداختيم و همچنين خطرات ناشي از انتشار بي‌رويه و ناآگاهانه اين اطلاعات را به كاربران گوشزد كرده و راه‌كارهاي اصلي جلوگيري از بروز خطرات  مربوطه را معرفي كرديم. در ميان دسته‌هاي مختلف اطلاعات زمينه‌اي كه در آن مجموعه بيان شد، اطلاعات مكاني به صورت خاص از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند و مجموعه وسيعي از تهديدات متوجه كاربراني خواهد شد كه در رعايت اصول امنيتي مرتبط با اين اطلاعات كوتاهي كرده‌اند. لذا در اين آگاهي‌رسان به توضيح دقيق‌تر اطلاعات مكاني و امنيت و حريم خصوصي كاربران در ارتباط با آن‌ها خواهيم پرداخت.


 مهم‌ترين مسئله‌اي كه در مورد امنيت و حريم خصوصي اطلاعات مكاني بايد به آن توجه داشت، آگاهي شخص كاربر و توجه وي به اطلاعاتي است كه به اشتراك مي‌گذارد و يا اجازه جمع‌آوري آن‌ها را به سرويس‌ها مي‌دهد. به طور كلي سه دسته اصلي  از منابع مي‌توانند حاوي اطلاعاتي از مكان كاربر باشند كه بايد به آن‌ها توجه داشت:
1.    مطالبي كه صراحتا منتشر مي‌كنيم
يكي از اقلام اطلاعاتي كه مي‌تواند حاوي مكان فعلي شما باشد، گفتار و نوشتار صريح خود شماست! براي روشن‌تر شدن موضوع به مثال‌هاي زير كه همگي نمونه‌هايي از پيام‌هاي كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي هستند توجه كنيد:

  • «امروز داريم براي عيد خونه‌تكوني مي‌كنيم. چقدر خرت‌وپرت توي انباري داشتيم خودمون نمي‌دونستيم!»

همين پيام ساده كه ممكن است بسياري از ما مشابه آن را در شبكه‌هاي اجتماعي با دوستان خودمان به اشتراك بگذاريم، به صورت ضمني حاوي اين جمله است كه «من در خانه هستم». البته ممكن است حضور يك فرد در خانه خودش چندان اطلاع تهديدآميزي به نظر نرسد، اما مثال‌هاي خطرناك‌تري نيز وجود دارد:

  • «آخر هفته با خانواده برادرم مي‌خوايم بريم يه جاي سرسبز كنار آب. دوستان كسي جاي خوبي اطراف تهران سراغ نداره؟

اين پيام نه تنها حاوي اين اطلاع است كه «آخر هفته در خانه نيستم!»، بلكه اعلام مي‌كند خانه فرد ديگري نيز خالي خواهد بود! فردي كه به دليل نزديكي با اين كاربر به احتمال زياد در شبكه اجتماعي با وي دوست است. بنابراين در صورتي كه شخصي با انگيزه‌هاي سوء در اين شبكه اجتماعي حضور داشته باشد و اطلاعات نمايه اين كاربر را مشاهده كرده و يا پيام‌هاي وي را مطالعه نمايد، مي‌تواند از خالي‌بودن خانه وي و برادرش آگاهي يافته و براي دزدي از اين خانه‌ها برنامه‌ريزي كند.
مشاهده مي‌كنيد كه حتي پيام‌هاي ساده و روزمره در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند حاوي اين‌گونه اطلاعات باشد. بنابراين بايد توجه داشته باشيد كه چنين پيام‌هايي را در كدام شبكه اجتماعي و خطاب به چه كساني منتشر مي‌كنيد. شايد انتشار اين‌گونه پيام‌ها براي اقوام و دوستان مورداعتماد هيچ خطري نداشته باشد؛ اما بايد پيش از انتشار آن، اطمينان داشته باشيد كه پيام شما به دست افرادي كه فقط در شبكه اجتماعي «دوست» شما هستند ولي در واقع شناخت كافي از آن‌ها نداريد، نرسد. تنظيمات صحيح حريم خصوصي در شبكه اجتماعي يكي از راه‏كار‏هاي مهم جهت پيش‏گيري از اين‏گونه تهديدات است.
2.    تصاويري كه به اشتراك مي‌گذاريم
يكي از متداول‌ترين فعاليت‌هايي كه ما در شبكه‌هاي اجتماعي انجام مي‌دهيم، انتشار محتواي چندرسانه‌اي نظير تصوير و فيلم است؛ محتوايي كه به احتمال زياد با دوربين‌هاي شخصي و تلفن‌هاي همراه خودمان تهيه كرديم و در خانه، محل كار يا مكان فعلي ما ثبت و ضبط شده است. به همين دليل، ممكن است هر تصوير يا فيلمي كه در شبكه اجتماعي منتشر مي‌كنيم، بخشي از اطلاعات شخصي ما در مورد محل زندگي و كار را فاش كند! براي مثال، كاربري تصوير زير را به همراه اين متن منتشر مي‌كند:

  • «ديدن شهر از پنجره اتاقم رو بيشتر از ديدن هر منظره‌اي دوست دارم.»

با توجه به اطلاعاتي كه از ساختمان‌هاي مشهور موجود در تصوير، موقعيت خيابان‌ها و به طور كلي جغرافياي شهر در دست است، مي‌توان مشخص كرد كه اين فرد در كدام ساختمان زندگي مي‌كند و مي‌توان به همراه نام و نام خانوادگي كاربر كه در شبكه اجتماعي موجود است، وارد ساختمان شد و طبقه و واحد دقيق وي را نيز از همسايه‌ها پرسيد. لذا اين كاربر بدون قصد و عمد، آدرس محل زندگي خود را در اختيار تمامي «دوستان» شبكه اجتماعي قرار داده است!

      3.    برچسب‌هاي مكاني
آخرين و حساس‌ترين منبع اطلاعاتي كه مي‌تواند به سادگي و بدون جلب‌توجه، اطلاعات مكاني شما را براي عموم افشا كند، برچسب‌هاي مكاني (Geotag) است كه توسط دوربين‌ها و تلفن‌هاي همراه به تصاوير الصاق مي‌شوند. در صورتي كه به دوربين عكاسي يا نرم‌افزار شبكه اجتماعي موجود بر روي تلفن همراه خود اين اجازه را داده باشيد كه برچسب مكاني شما را به پيام‌ها و تصاويرتان اضافه كند، دو فقره اطلاعاتي به هر پيام يا تصوير شما اضافه شده و به همراه آن منتشر مي‌شوند؛ يكي بيان‌گر طول و ديگري عرض جغرافيايي شما در زمان عكاسي يا اشتراك پيام است. با استفاده از اين دو فقره داده و ابزارهاي موجود كه به سادگي در دسترس همگان است، مي‌توان به صورت دقيق محل مورد نظر را پيدا كرد.
براي مثال، يك كاربر از خودروي خود عكس گرفته و آن را براي فروش در يك شبكه اجتماعي عمومي قرار مي‌دهد. در صورتي كه برچسب مكاني به همراه اين تصوير منتشر شده باشد، محل دقيق عكس بر روي نقشه مشخص خواهد شد. به اين ترتيب كاربر بدون اطلاع، به تمام افرادي كه با انگيزه‌هاي مثبت و منفي در آن شبكه اجتماعي فعاليت مي‌كنند اعلام كرده است كه خودروي خود را (كه به دليل فروش، احتمالا از آن استفاده نمي‌كند) در چه محلي پارك كرده است؛ مورد مناسبي براي دزدي!


همان‌طور كه گفته شد، راه‌كار مقابله با اين تهديدات، آگاهي كاربران است. در صورتي كه يك كاربر در زمان استفاده از نرم‌افزارها و سرويس‌هاي مختلف، فعاليت و اشتراك مطالب در شبكه‌هاي اجتماعي و اين دست فعاليت‌ها، آگاهي خود را حفظ كرده و از انتشار اطلاعاتي كه موجب بروز خطر براي وي مي‌شوند، جلوگيري كند، مي‌تواند به خوبي از تمامي امكانات شبكه‌هاي اجتماعي و فناوري‌هاي نوين استفاده كند بدون آن‌كه نگران هيچ خطر يا تهديدي باشد.
در نهايت، ابزارهايي كه براي حفظ حريم خصوصي و امنيت اطلاعات كاربران در دستگاه‌ها و نرم‌افزارهاي امروزي تعبيه شده است، تا حد بسياري زياد به كاهش خطرات كمك مي‌كنند؛ به اين شرط كه از آن‌ها در زمان مناسب و به شكل درست استفاده شود. در آگاهي‌رسان‌هاي آتي، به بيان برخي نمونه‌هاي موجود از ابزارها و امكانات حفظ حريم خصوصي خواهيم پرداخت.


نظرات

بدون نظر
شما برای نظر دادن باید وارد شوید

نوشته

 
تاریخ ایجاد: 1 اسفند 1394

امتیاز

امتیاز شما
تعداد امتیازها:0